vrijdag 11 oktober 2013

Vrouwenhaat in marketing bestaat echt !!

                      

Vrouwenhaat in marketing bestaat echt !!




Vele affiches die wij om ons heen zien verschijnen tonen vrouwen met een felrode mond, de mond ver open waar je de perfecte parel witte tanden ziet verschijnen. Je kan ze zelfs achter in de keel kijken, het lijkt alsof ze elk moment in iets willen bijten. Althans de suggestie wordt gewekt. ook zie je monden die sexy likken langs hun lippen of er gaat op een erotische manier een stukje voedsel in. We weten allemaal dat de mond van de vrouw als vagina metafoor wordt gezien.

Affiches en filmposters laten close-ups van vrouwen zien, billen, borsten, achterkanten van vrouwen en vaak wordt de mond of het gehele hoofd van de vrouw gewoon verwijderd. We zien een verzameling van vrouwen die onrealistisch worden afgebeeld, alleen een lichaamsdeel van hen is genoeg. De slogans die ze er bij gebruiken zijn ook niet te ontkennen, duidelijk onterende teksten.
Het beeld van vrouwen in de reclame is een constante bron van kritiek.

Met reclame wordt op dit moment zo´n 200 miljard euro verdiend. Ik heb het opgezocht en schrok van het bedrag wat er verdiend wordt over de rug van vrouwen en jonge meisjes. Ik zag een advertentie staan van BMW waar een jong meisje naakt wordt gefotografeerd. wat heeft dit elfjarige meisje te maken met een dure auto?






De reclame wordt steeds agressiever en de consument wordt overladen met informatie. Reclame provoceert, intimideert en is agressief en seksistisch. Grenzen worden verlegd en overschreden. In Duitsland zag ik een advertentie waarvan de campagne gestart was voor telefoonseks.

Wilt u links of rechts werd er geroepen en mijn slipje wacht op jou!!

Vrouwen worden naar beneden gehaald en hun waardigheid wordt geschonden, althans is mijn mening.
Honderd jaar geleden gingen vrouwen de straat op om voor hun recht op te komen. Wij vrouwen zijn de vrije wereld, de meerderheid en toch is er niets wat dit soort vrouwenhaat beschermt. Er zijn zeker wetten gemaakt omtrent het schenden van de rechten van de vrouw maar de grote reclame kartels houden zich er niet aan. Zelfs in de reclames zie je hoe vrouwen mishandeld worden of afgebeeld orden alsof ze aan een groepsverkrachting deelnemen.





Vrouwen worden ook neergezet met typisch huishoudelijk werk, ze kunnen echt wel koken, ze kunnen geen dingen doen die mannen kunnen. De vrouw wordt zwakker afgebeeld als de man. In advertenties maken ze ook seksistische grappen over vrouwen zo van, maak jij me maar een boterham daar ben je goed in of jij hoort thuis in de keuken.





Jonge meisjes worden opgevoed om te gelovend at ze alleen geschikt zijn voor bepaalde beroepen en te dienen als echtgenote en moeder. Vrouwen horen niet in een mannenwereld en deze berichten leiden tot een valse overtuiging. meisjes worden ontmoedigd om deel te nemen aan sport, wiskunde of wetenschap. dat zijn mannen dingen. Ze worden aangemoedigd voor vrijwilligerswerk, verpleging, verzorgen of administratieve taken. Vrouwen dienen de man op elk niveau en krijgen er geen rang of onderscheiding voor.


De mens ziet ongeveer 400 reclames per dag aan hun neus voorbij gaan. Op straat, in winkels, op de televisie, op de iPHone. Bureau´s vergroten hun winst door vrouwen op een zo laag mogelijke manier te verkopen. Reclame creëert ook idealen en vrouwen doen er alles aan om zo uit te zien of te handelen zoals in de advertentie wordt aangegeven. Jonge meisjes die een anorexia model willen worden, jonge meisjes die al een borstvergroting willen ondergaan of die zich een vinger in de keel steken omdat je met 40 kilo al kan spreken over overgewicht.


Wat heeft seks te maken met een flesje ketchup of met de aanschaf van een auto?




Halfnaakte dames in sexy lingerie op billboard´s, sexy leraressen voor een schoolbord of op televisie seks programma's neuken doe je zo ! Het wordt steeds zichtbaarder, de pornoficatie via internet, tijdschriften en reclame. Ik zie het niet meer als vanzelfsprekend en vrouwen moeten zich eens gaan uitspreken tegen deze manier van adverteren. Muziekclips bevatten ook vaak stoere gangsters waarbij BITCHES rondrennen in sexy kleding. Boodschappen met een dubbele moraal waar de vrouw of het meisje wordt afgestempeld als een hoer of slet.


Ook de nederlandse mannen verheerlijken zich aan een reclame waarbij een vrouw erotisch haar hamburger opeet. Ze zijn meteen weg an de auto als er een sexy dame op ligt en het liefst zien ze ons met een hoofddoek achter het gasstel staan. Zelfs in de nederlandse taal zitten volop seksismen. Je gaat er vaak aan voorbij maar denk maar eens aan het woord vermannen. Denk aan het woord vrouwenlogica waarmee ze eigenlijk willen zeggen vrouwen kunnen niet nadenken. Woorden waar het woord vrouw in voorkomt zijn meestal negatief.


Overal komt seksediscriminatie voor, in films, in reclame, in advertenties, op de werkvloer, in gezinnen. Kinderfilm´s over de kwetsbare prinses op de erwt en de mannelijke personages zijn sterk en slim. De mannen worden afgebeeld als sterk, stoer en slim terwijl de vrouwen onderdanig zijn en onbaatzuchtig toegewijd. Kleine kinderen of da nu jongens of meisjes zijn proberen zich te identificeren met deze personages. Prince Charming is de kostwinner en de redder van de hulpeloze vrouw.

Zelfs Sneeuwwitje is de dienstmaagd die maar vrolijk zich een weg door het leven zingt.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fcsT0KztE_0

Ik ken natuurlijk ook films waar ze laten zien waar een vrouw werkelijk toe in staat is. Sleeping with the Enemy waar Julia Roberts in speelt. Zij uiteindelijk weet haar ex man te overmeesteren na een lange verhaal van misbruik en angst. Julia Roberts ook in het waar gebeurde verhaal van Erin Brockovich die vecht voor een schadevergoeding voor mensen die met kanker gezegend zijn door de chemische dump van een fabriek. The Color Purple over een vrouw die haar geheel leven onderdrukt was of The Accused met Jodie Foster waar ze door drie jongens wordt verkracht in een bar.
De filmindustrie laat zien hoe vrouwen verheerlijkt moeten worden. Hollywood is niet echt geïnteresseerd in het acteren van de dames.

Susan Sarandon biedt zich ook op een seksuele manier aan in de film Atlantic City en Sissy Spacek serveert ook alleen maar drankjes in de film JFK.
Geslacht speelt een rol bij afwijzing van werk. de vrouw voldoet niet aan de eisen terwijl de stereotype man minder ervaring heeft en meteen de baan krijgt. Werkgevers discrimineren omdat secretaresses jurken moeten dragen met deen decolleté. Serveersters die ook in een broek met ene wit overhemd moeten lopen en zichzelf het vlinderdasje moeten strikken.





Seks en het vrouwelijke neerhalen wordt gewoon goed verkocht.

Onze kinderen kijken al naar Disney films waarin seks wordt gepromoot. Kinderen houden van cartoons maar hebben niet in de gaten dat er subliminale boodschappen er in zitten verborgen. In Pocahontas zie je regelmatig het woord seks te voorschijn komen in de oh zo lieftallige wolkjes. het zelfde gebeurd bij The Lion King of bij Ariel de zeemeermin en de Reddertjes. Seks verkoopt zelfs in deze industrie en ook daar wordt de vrouw afgebeeld op een seksistische manier.

Kijk maar eens naar deze samenvatting




Ik heb nog een paar voorbeelden gevonden van seksuele discriminatie in reclame en films. de beelden zeggen genoeg oordeel maar zelf.













 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten