dinsdag 27 augustus 2013

De Gehaaidheid Van Supermarkten

 

De Gehaaidheid Van Supermarkten




Gemiddeld is 40 procent van de aankopen die je doet een impulsaankoop.
Dat is bijna de helft van de supermarkt factuur. je hebt het vaker zelf niet in de gaten en geven dan geld uit aan een heerlijke doos vers gebakken koekjes, terwijl we dat niet van plan waren.De dood koekjes stond op een display en er stond toch duidelijk dat ze 2 euro waren afgeprijsd?


Als het gaat om impuls winkelen zijn we op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.
We worden door supermarkten gemanipuleerd en wel gepland. De hoge pieten van supermarkten zijn slimmer als dat je denkt. Ze hebben een hele boel trucs die ze loslaten op het winkelend publiek.
Het is tijd dat we deze trucs onder ogen gaan zien en ze terug slaan in hun eigen spel.

Verbergen van winkel mandjes
De ene keer staan er honderden winkel mandjes en dan vooral in het weekend , maar meestal zijn er te weinig van deze dingen. Dit doen de supermarkten om u te verleiden tot een grotere kar. De grotere karren kan je namelijk helemaal vol slaan en de grote kar heeft meer verleiding om aankopen te doen die je niet nodig hebt.


Uitdelen van gratis monsters
Oh wat een aardige mensen toch in die supermarkten. je krijgt zo maar van die gratis monsters meteen bij binnenkomst in de supermarkt. Supermarkten delen alleen maar monsters uit om een aankoop te doen van het monster wat ze net aan u hebben uitgedeeld. Op uw weg door de supermarkt zult u dit product altijd tegen komen op ene mooie display. Val niet voor deze psychologische truc.


Langzame muziek
Langzame muziek is ontspannend en supermarkten gebruiken dit in hun voordeel. Ze willen je langer in de winkel blijft rondhangen. Soms hoor je zelfs deprimerende muziek, vaak uit de jaren 80 of 90. Dat doen ze extra om je te verleiden tot de aankopen van comforting food zoals ze dat zeggen. Eens in de zoveel tijd spelen ze snelle muziek uit de moderne tijd en dat is opwekkend voor bewegen, bewegen, dus kopen en nog eens kopen.


Het reorganiseren van de winkel
De oudste truc die supermarkten gebruiken is het reorganiseren van de winkel. de meeste supermarkt bezoekers hebben geen tijd om lang rond te neuzen dus pakken ze het eerst beste wat ze tegenkomen. Dat is ook meteen de reden waarom supermarkten de winstgevende artikelen op ooghoogte zetten en de koopjes of goedkopere items verstopt op de onderste plank.





Display items
Displays op het einde van een looppad zijn bestemd voor de snelle shoppers onder ons die niet door de gangpaden lopen. Mensen denken vaak dat deze producten op de display goedkoper zijn, maar dat is niet zo. Je kan de producten niet vergelijken omdat ze ver verwijderd zijn van soortgelijke producten en daarom staan ze ook op een display op de hoek van een gangpad.


Melk verstoppen
hebt u net zoals ik er last van dat u nooit de melk kan vinden? Supermarkten doen dat met een reden. Ze willen dat je zoveel mogelijk tijd spendeert aan winkelen en het maakt hen niet uit welke wandelingen u daarvoor moet afleggen. U komt an langs winstgevende artikelen en verleidelijke producten die u toch el pakt op weg zoekend naar de melk. Dat doen ze ook met eieren, boter en spek.


Onderbezetting kassa
Supermarkten houden steeds maar een paar kassa´s open terwijl er genoeg personeel rond loopt om het anders te regelen. In de tijd dat het druk is aan de kassa heb je namelijk tijd over om winstgevende en verleidelijke aankopen te doen. Deze artikelen zijn altijd strategisch geplaatst in de winkel en impulsief pak je vaker zo´n product.


Geuren
Indien je iets ruikt dan maakt je hersenen de stof dopamine aan. Dopamine is een stof die je blij maakt. Daarom bakken supermarkten vaak zelf hun broodjes en brood en verleidelijke geuren dringen uw neus binnen. Ook bloemen behoren tot deze producten die u verleiden met geur.
Het is dan moeilijk om niet in de verleiding te komen en veel winkelend publiek trapt er altijd in.


HOE VERSLAAN WE ZE?

Supermarkten hebben maar een doel. Ons tot prooi maken van hun manipuleerde trucs.
Je kan ze ten eerste verslaan door altijd met contant geld te winkelen. Contant geld is bewezen een goede manier om impuls aankopen te doorbreken. Je bent minder geneigd om geld uit te geven omdat je niet meer in de beurs hebt. Kijk goed in een schap als je op zoek bent naar iets.

Van nature blijft ons oog hangen op producten aan de rechterkant en als je dit weet kan je er gaan letten. Indien u niet veel nodig heeft pak altidj een mandje of doe de boodschappen in de tas die u bij zich heeft. Geen grote kar want het is bewezen dat u dan meer koopt.
Controleer de datum van de verpakkingen en kijk ook eens naar andere verpakkingen en producten die goedkoper zijn.

Indien u met kinderen bent kondig ze van te voren aan wat ze wel ogen doen of krijgen zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Geloof niet in de hypnose met geuren en eet voordat u gaat winkelen. geuren verleiden meer op een lege maag. Laat je niet intimideren door de woorden mooiste, grootste of beste. Vaak worden de goedkopere producten in dezelfde fabriek gemaakt als de duurdere producten dus trap er niet in.


Altijd met contant geld betalen.
Indien je niet in de trucs trapt bespaar je op jaarbasis een hoop geld. Al laat je de helft maar vallen van alle impuls aankopen dan ben je nog altijd beter af.


Vandollum


Geen opmerkingen:

Een reactie posten