dinsdag 27 augustus 2013

Manieren om geld te besparen deel 2

Manieren om geld te besparen deel 2


Voor mij hoef je geen geld te besparen, maar het is gewoon heerlijk als je in een moeilijke tijd wat over hebt zodat je jezelf weer wat kan gaan permitteren. Ik he geld gekend maar ook jaren dat ik het niet uit. Zelfs in deze tijd heb ik nog wel eens dagen dat ik maar een boterham eet, omdat het niet anders gaat.


Ik dacht ook veel aan vroeger en bedacht me dat de techniek van tegenwoordig er vroeger niet was. En toch hebben ze geleefd en konden alles doen. Er moeten dus talloze manieren zij om het leven te vergemakkelijken. Nou op naar deel twee kijken of ik mensen wat handige tips kan geven.


Nodig vrienden uit
Elke activiteit thuis is altijd goedkoper als uitgaan. Nodig vrienden uit voor een kook uitje en ontdek samen weer de gezelligheid en de saamhorigheid. Zo kan je elkaar helpen door de crisistijd.Het hoeft geen uitgebreide maaltijd met luxe te zijn en dure drankjes, vroeger hadden we ook ranja en champagne pils en dat was ook lekker. Iedereen heeft plezier en je deelt de kosten van de gebeurtenis.



Repareren
Ik ken mensen die een kledingstuk gewoon weg gooien als er een knoop af is of als er een gaatje in zit. Naait gewoon een nieuwe er op of maak dat gaatje dicht met een stopnaald. Bij kinderen deden we vroeger een applicatie er op naaien het enigste wat je nodig hebt is dus alweer een beetje tijd.


Oude handdoeken
Oude handdoeken zijn niet alleen maar oude handdoeken. Gooi ze niet weg maar gebruik ze als poetslap om de auto mee te poetsen of koper of soortgelijke zaken. Geef ze aan de armen opvang want die helpen er weer behoeftigen mee. Dierenasiel´s zijn er ook blij mee en je kan ze gebruiken als bescherm rand voor de folie van je vijver.Je kan er mee dweilen en je vloer wordt weer heerlijk schoon. Ik gebruik een oude handdoek om mijn haren te verven. Je kan er een rol van naaien of een handtas As je een stuk stramien haalt dan kan je de handdoek in gelijke korte stukjes knippen en die door de grote gaten stramien halen en een knoop er in leggen. Je maakt zo je eigen badmat. . Vroeger heette dat smyrna knopen alle ik doe het op een simpele goedkope manier zonder duur garen.je kan er ook oude panty´s voor gebruiken of andere stoffen en kleding die je weg wilt gooien.






Plastic voedsel bewaar dozen
Het is handig om voor een paar cent van die opbergdozen aan te schaffen. Bij de Action en zelfs andere tweedehandszaak zijn ze vaak maar een dubbeltje. Je bewaart het eten langer als je gebruik maakt van een bewaar doos. Wat ik doe is bij Ikea die zakjes opberg zakjes halen. Vijfhonderd opberg zakjes voor 2,99 euro. Ik doe er restjes in van de kaas, vleeswaren zodat ze langer vers blijven. Met opberg dozen kan je ook invriezen die van de Action kan je voor de ijskast gebruiken, de vriezer en de magnetron.


Neuzen aan het eind van de dag
Mensen die op een vlooienmarkt of rommelmarkt wat willen verkopen gaan op het einde van de dag altijd lager zitten met hun prijs. Dat weet ik uit ervaring.






Reinig je maandelijkse rekeningen
Mensen sluiten vaak verzekeringen af en abonnementen die ze nooit meer nakijken.
Ik bijvoorbeeld met een KPN totaal pakket bespaar nu maandelijks weer 25 euro door interactieve tv te schrappen. We betalen vaak rekeningen zonder maar te kijken of we kunnen ze verlagen. Bekijk wat je allemaal betaalt. bekijk of je die dekking wel nodig hebt en anders ga een stapje lager. Automatisch verlengen van tijdschriften stop zetten als je echt in geldnood zit. je kan met een paar mensen een krant delen is ook nog gezellig ook, kan je meteen een kopje koffie gaan drinken.
Ik heb dit gedaan met autoverzekering en ik betaal nu bij Onna Onna maar 28 euro per maand voor een Casco verzekering. Is wel alleen maar voor vrouwen, maar ben slim en zet de auto gewoon op naam van je vrouw. Ik bespaar door deze acties 200 euro per maand en dat is een boel geld.



Bespaar water
Loop eens goed door je huis en ga alles nachecken op eventueel kleine lekkages bij een kraan bijvoorbeeld of bij de verwarming. Door een nieuw rubbertje of afsluit dopje bespaar je al liefst een tientje per maand. Douche at korter en je verbruik in water zal afnemen. Een druppel per minuut worden liters water die naar beneden stromen in jou afvoer per maand. Ook lekken opsporen onderaan bij wasbakken. Een bespaar douche kop bespaart je al snel 15 euro per jaar. Het klinkt misschien gek maar supermarkten verkopen die grote twee liter flessen frisdrank. Indien je deze met kraanwater vult en die in je stortbak zet bespaar je jaarlijks op het water.


Energie verlagen
In ieder geval spaarlampen en led lampen aanschaffen Ook de action verkoopt goede spaar lampjes, heb er net een gekocht van 3 watt en die geeft nu fel licht boven de computer waarmee ik nu schrijf (lol). Eeb boiler en dan praat ik over een grote boiler, kan ej met een goedkope thermische deken isoleren. Ook tweedehandswinkels hebben wel een van die oude dekens liggen. Een goed tip is een verhuisbedrijf die hebben van die heerlijke dikke verhuis dekens wat je daarvoor kan gebruiken.Het warmteverlies van de ketel gaat drastisch omlaag en levert op lange tijd geld op. Indien je een apparaat altijd laat insteken dan verbruikt hij energie. Trek de stekker er ui en je bespaart.

Uitverkoop
Als je dan wel iets van kleding of producten nodig hebt wacht tot de uitverkoop.
Van het gespaarde geld van de tips kan je in de uitverkoop goed slagen en wat extra´s aanschaffen. Kort na Kerstmis kan je al kerst cadeaus gaan aanschaffen voor de komende kerst.
Zo is dat ook met de zomerkleding in de zomer uitverkoop en winterkleding in de winter sale.



Preventief onderhoud
Mensen hebben het alleen maar druk en leiden een gestrest leven. Mensen vergeten hu spullen te onderhouden en als ze dan voor een grotere uitgave komen te staan kunnen ze het niet betalen.
Maak een lijst van voorwerpen en gebruiksvoorwerpen die je moet onderhouden, zoals wasmachine, droger, koelkast, auto koffiezetapparaat en ga zo maar door. Veel zaken moten op maandelijkse basis schoongemaakt worden dus vul dat dan in. Gebruik de kalender van outlook maar een gewoon kladblaadje werkt ook en pin het op je koelkast. De beloningen zijn echt de moeite waard geloof me. vertrouw ook niet altijd op de producten van een supermarkt als u uw apparaten onderhoudt.

Allerlei middelen worden aangeboden om alles te ontkalken terwijl het gifstoffen zijn die u ziek maken. Gewoon soda voor koffiezetapparaat en wasmachine werkt net zo goed. Ook voor de wasbakken te ontstoppen is soda het beste. de makkelijke oplosmiddelen zijn giftig en zetten zich door gebruik vast aan uw leidingen waardoor er op een gegeven moment een verstopping ontstaat en dan bent u verder van huis. Dit heb ik te horen gekregen van een vriendelijke loodgieter, lol.


Besparen op autokosten
De druk van de banden van uw auto moet altijd in orde zijn. Te lage bandenspanning vermeerderd het benzineverbruik. Luchtfilter van de auto reinigen bespaart u ook al snel wat euro´s. Haal zoveel mogelijk losse spullen uit uw auto. Mensen hebben vaak de hele kofferbak vol liggen met overbodige spullen. Gewicht zorgt voor meer benzine verbruik, onthoud dat.


Dieet reinigen
Veel water drinken mensen. Zet flessen water in uw ijskast en zet ze overal neer in huis.
Water verminderd moeheid en is de minst dure drank. Indien je geen kraanwater wilt koop dan kleine flesjes water die kosten tegenwoordig ook bijna niks meer. Sla nooit een ontbijt over want je bent duurder uit. Ontbijt geeft je energie in de morgen en als je dat overslaat ga je op een ander moment op de dag naar eten op zoek.


Vaak is het dan snoepen of andere hartige traktaties die ook weer geld kosten. Eet meer vezels en je trek naar zoet en hartig neemt af. Plan uw maaltijden in het voren en niet elke dag naar de supermarkt. maak altijd een boodschappenlijst die je dan meeneemt.

Koop per kilo in en maakt vlees en stoofpotten in het voren. dat scheelt ook weer in het maandelijkse budget.





Helpende hand
Maak eens tijd vrij om iemand de helpende hand toe te steken. Ik was laatst inde bus en een oud vrouwtje had net niet genoeg om de bus te betalen. Ik verplaatste mij in haar positie en dat kon ik goed omdat ik zelf ook zo talloze keren heb gestaan. Ik ben naar voren gelopen en heb het geld bijgelegd wat z tekort kwam. Je moet nooit vergeten dat als jij het voorbeeld stelt dat een voorbeeld opgevolgd kan worden door anderen. Zie het als een sociale verzekering, want door het betalen van de helpende hand premie, bereik je saamhorigheid en dat is toch een prachtig dividend.


Deel 3 volgt ..........
Vandollum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten